Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Sunday 8 December 2013

OAT BG22

Masalah kolesterol tinggi bukanlah sesuatu yang asing bagi Rakyat Malaysia. Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan kesihatan Dunia, 2.3 bilion penduduk dunia mengalami berat badan yang berlebihan dan majoritinya ialah penduduk Asia dan tidak ketinggalan negara ini. Seseorang individu mudah terdedah kepada serangan jantung apabila dia mempunyai kolesterol berbahaya (LDL) yang lebih tinggi daripada kolesterol baik (HDL).
Contoh pemakanan kolesterol yang tinggi adalah seperti berikut :
  1. Daging sapi
  2. Lemak kambing
  3. Santan Kelapa
  4. Udang, siput dan kerang
  5. Telur ayam kuning
  6. Mentega/ keju/ cheese
  7. Telur burung puyuh
  8. Hati ayam

Marilah kita berkongsi pengalaman mengenai pencegahan kolesterol.
a) Cara terbaik untuk mengurangkan kolesterol ialah mengawal berat badan.
b) Membuat senaman secara konsisten selama 30 minit pada setiap sesi. Seelok- eloknya 3-4 kali seminggu. Aktiviti ini boleh menurunkan kolesterol berbahaya (LDL) dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
c) Cadangan pemakanan terbaik untuk menurunkan kolesterol dengan segera adalah dengan mengamalkan pemakanan BIOGROW OAT BG 22TM seperti didalam gambar yang ditunjukkan. Pemakanan ini boleh didapati di farmasi.


OAT BG 22TM kaya dengan 22% beta-glukan adalah diperbuat daripada serbuk bran oat premium yang diimport dari Sweden yang kaya dengan serat, protein, magnesium dan zat besi dengan kandungan natrium (garam) yang sangat rendah.

Oat BG 22TM boleh dimakan begitu sahaja atau dilarutkan dalam air, jus buah-buahan, susu soya dan susu atau ditambahkan ke dalam bijirin sarapan, yogurt, kuah dan sup. Dicadangkan makan 2 sudu (14 gram)/sehari dan dimakan 1 sudu penuh 30 minit sebelum sarapan dan 1 sudu penuh 30 minit sebelum makan tengah hari/malam. Saya adalah antara individu yang telah membuat kajian pemakanan ini dan membuktikan pemakanan ini dapat menurunkan kolesterol LDL sebanyak 0.95 dalam masa 9 minggu. Semasa mengamalkan pemakanan ini, makanan yang boleh meninggikan kolesterol haruslah dikawal.

Selain itu, pemakanan harian berikut dapat membantu mengurangkan kolesterol dalam badan dan hendaklah sentiasa diamalkan iaitu :
  1. Kacang soya
  2. Kuaci
  3. Buah kering
  4. Epal
  5. Ikan tuna
  6. Kacang tanah
  7. Buah mangga
  8. Kismis
  9. Jambu batu


Amalkanlah pemakanan harian yang sihat.


Sekian, terima kasih.


Daripada :
CHEE KHIM PING @ NANCY
BIASISWA DAN LATIHAN
HUBUNGI KAMI UNTUK TEMPAHAN TERUS KE RUMAH ANDA

No comments:

Post a Comment