Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Wednesday 13 November 2013

KELEBIHAN PSYLLIUM HUSK

MAUT bermula dengan Usus besar

Mengikut ramalan perubatan, kanser usus besar akan menjadi penyakit nombor satu yang membawa maut didunia menjelang abad ke 20!

Setiap tahun 6000 0rang menderita penyakit kanser kolon.
Kenapa ini berlaku?

Berlaku terutama di negara membangun dan maju akibat makanan tak seimbang.

Di Amerika Syarikat 145,000 orang yang mengidapi kanser kolon yang membawa kematian 55,000 orang.

Di Malaysia -Populasi 100,000 - 30 orang mengidapi kaser kolon.1/3 meninggal dunia

Di Negara China, India 1:20 mendapat kaser kolon.

Semua ini Akibat daripada pemakanan protien haiwan dan lemak berlebihan

Hasil kajian :Tempoh sisa terlonggok berada dalam hubungan toksik dengan  usus.

Didapati najis yang dibuang setiap hari hampir tiada toksik.Najis yang berada dalam usus dan tidak dibuang, selepas 3 hari mempunyai toksik yang sangat tinggi, hanya dengan menyuntik kuantiti yang kecil pada badan tikus akan membunuhnya dengan serta merta.
Petikan: Kementerian Kesihatan Malaysia :- Dato Chua :

Lapuran pakar-pakar usus Jepun

Kebanyakkan masalah kesihatan bermula daripada usus yang penuh dengan najis terlonggok. Kebanyakkan individu normal mempunyai 6-10 paun najis terlonggok. Najis terlonggok yang gagal dikeluarkan pada jangkamasa yang lama, toksiknya akan diserap kedalam sistem darah dan diangkut ke hati. Ini akan menyebabkan hati kita rosak.Sistem pertahanan badan anda terganggu, metalbolisma sel tidak bagus.

Kenapa perlu membersihkan USUS kita ?

Semakin banyak bahan-bahan pencemar di dalam usus anda,maka semakin tinggilah risiko untuk mengidap penyakit kaser usus. Sungguh pun kita membuang najis setiap hari ,tetapi masih terdapat banyak sisa-sisa makanan yang terperangkap dalam usus kita dari 3 hidangan makanan yang kita ambil setiap hari. Tambahan pula, sistem penghadaman kita sendiri akan menghasilkan gas-gas yang toksik akibat daripada sisa-sisa makanan yang tertinggal ddalam usus kita kemudian mencemarkan saluran darah kita seterusnya mengancam organ dan otot kita serta buah pinggang.
# Petikan pakar kesihatan pada 14/5/1997 di SIN MING NEWs :-
Sisa-sisa makan didalam usus akan menghasilkan 22 jenis bahan toksik.
FATA PENTING TENTANG USUS
  • Kekurangan serat dan air dalam makanan adalah punca utama terjadinya intenstinal disorders.
  • Usus kecil mudah untuk menyerap nutrasi.
  • Tekanan boleh memberi kesan kepada penyerapan nutrasi dan akan menyebabkan iritasi kepada usus kecil.
  • Usus yang besar boleh menyerap mineral dan air.
  • Apabila membran usus besar tidak sihat, ia tidak boleh berasimilasi dan menyerap mineral dan vitamin yang boleh mengundang pelbagai penyakit. ( Tidak kira berapa banyak makanan tambahan yang kita ambil )
  • Kesihatan tubuh badan kita terpelihara jika sistem usus kita berfungsi dengan baik.

    Sintom-sintom  USUS yang tidak berfungsi dengan baik

  • Sakit belakang badan / Tengkuk dan bahu

  • Masalah kulit 

  • Keletihan/ Lesu dan lenguh-lenguh

  • Demam serta selsema / Sembelit dan cirit-birit

  • Masalah penghadaman /  Angin

  • Sakit pada bawah perut sebelah kiri

  • Kembung 

  • perut 

Beberapa gambar yang usus  yang mengadungi toksik dan penyakit dari usus yang ada toksik


  








PSYLLIUM Husk Penyelesai Masalah USUS.

 

 

Serbuk psyllium, juga dikenali sebagai 'isabgol' adalah berasal dari India, dan berasal dari benih tumbuhan dikenali sebagai Plantago ovata. Ia amat kaya dengan serat, menyediakan sehingga 71g serat setiap pertiga daripada cawan. Ia adalah makanan tambahan larut air, tetapi dicerna, yang menjadikan ia berguna untuk menggalakkan usus yang sihat dan lain-lain fungsi gastrousus. Ia juga telah menunjukkan manfaat kepada orang-orang yang mempunyai kolesterol yang tinggi dan kencing manis, dan membantu dengan mengawal obesiti dan mencapai penurunan berat badan.

Manfaat

Seperti yang telah disebutkan sebelum ini, manfaat serbuk psyllium datang dari kandungan serat yang tinggi. Ia mengandungi kedua-dua serat larut dan tidak larut yang membantu  usus dengan cara yang berbeza.



Serbuk Psyllium membantu dalam mengekalkan usus yang sihat

Dianggap sebagai julap pukal dan amat berkesan untuk merawat sembelit. Apabila ia dimakan, ia menyerap banyak air dalam saluran pencernaan dan berkembang membentuk bahan seperti gel. Jumlah yang semakin meningkat membantu untuk menolak keluar bahan buangan dari kolon dan mencetuskan pergerakan usus. Selain itu,  melembutkan najis dan mempunyai kesan pelincir pada pergerakan usus. Oleh itu, ia memudahkan laluan  najis. Ia boleh diambil dengan selamat, digunakan oleh orang-orang yang mempunyai pergerakan usus yang keras, kolitis, buasir dan rekahan dubur.


Mengurangkan Paras Kolesterol

 Apabila ia diambil oleh orang-orang yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi, maka psyllium bertindak sebagai agen penurunan lipid dalam badan mereka. Jumlah yang tinggi serat larut dan hadir asid linoleik dalam Psyllium menggalakkan pengeluaran asid hempedu dalam badan yang dikenali untuk mempunyai kualiti mengurangkan kolesterol. Ini psyllium cara membantu untuk mengurangkan jumlah kolesterol yang diserap dalam badan.
Kajian telah membuktikan bahawa pengambilan tetap serbuk psyllium (minimum 8 minggu) mengurangkan tahap LDL (lipoprotein berketumpatan rendah) atau 'buruk' kolesterol dalam badan.


Kajian terbaru membuktikan terdapat empat produk sumber semulajadi juga dapat membantu merendahkan tahap kolesterol secara berkesan.

Psyllium Husk pula adalah biji benih pokok “Plantago ovate” secara lazimnya digunakan untuk menangani sembelit. Ia boleh digunakan untuk menurunkan tahap kolesterol.




Saya mencangkan kepada pesakit yang mengalami tahap kolestrole yang tinggi dalam darah, boleh gunakan bahan-bahan di atas selain dari ubat statin yang diberikan doktor.


dipetik dari blog
Dr.Zubbaidi Hj. Ahmad

Mengawal  Berat Badan

Serbuk Psyllium  apabila dimakan, menjadi kembang seperti gel kerana ia menyerap air. Jika anda ingin mencapai berat badan yang ideal, semua yang anda perlu lakukan adalah mengambil serbuk ini 30 minit sebelum  waktu makan. Ia akan mengurangkan selera makan anda dan membolehkan anda mengawal berat badan dengan sihat.

Menstabilkan Ketidak seimbangan hormon

Manafaat ini adalah amat berguna untuk wanita yang mengalami ketidak seimbangan hormon disebabkan menopaus dan syarat-syarat lain. Pengambilan serbuk psyllium boleh membantu menggalakkan pengeluaran estrogen dalam badan dan menstabilkan sebarang ketidak seimbangan hormon.

Mengawal Gula Darah


 Kajian penyelidikan telah mendapati bahawa serbuk psyllium mampu menurunkan tahap gula dalam darah pesakit kencing manis. Ini tidak mustahil kerana serbuk psyllium cenderung untuk melambatkan proses penyerapan gula ke dalam darah. Untuk hasil yang terbaik, ia perlu diambil sejurus sebelum makan.




Ringkasan Manafat Serbuk  Psyllium
  • Ia berfungsi besar untuk sembelit. Ia melegakan kesakitan yang dikaitkan dengan buasir.

  • Ia membantu untuk menurunkan paras gula darah pada pesakit yang didiagnosis dengan diabetes.

  • Ia memainkan peranan pelincir.

  • Ia berkesan membersihkan kolon.

  • Ia membantu anda untuk mengekalkan tahap tekanan darah yang normal.

  • Ia mengurangkan kembung dan angin.

  • Ia dianggap sebagai julap semulajadi yang selamat.

  • Ia berfungsi besar bagi ulser perut dan usus.

  • Ia digunakan untuk merawat pedih ulu hati.

  • Ia membantu dalam penurunan berat badan semula jadi.

  • Ia dianggap sebagai ubat terbaik bagi kes-kes yang ringan dan sederhana cirit-birit.

  Ia membantu mengurangkan kolesterol. Menurut pakar Makanan dan Dadah AS (FDA), pengambilan sekurang-kurangnya 3 - 12 gram serat boleh membantu mengurangkan kolesterol LDL serta tahap jumlah kolesterol.
 SUMBER:
psylliumhusk-kurus.blogspot.com

No comments:

Post a Comment